17/11/2024
Η αγιογραφία σήμερα και σε σύνδεση με το παρελθόν της.

Η Χαρά Θεού συναντά τον παγκοσμίου φήμης αγιογράφο Γιώργο Κόρδη, τον Σέρβο Nicola Saric, και τον Αγιορείτη Παπαναστάση. Αποτελεί η σημερινή αγιογραφία συνέχεια της Βυζαντινή ζωγραφικής ή μοντέρνα τέχνη; Απόψεις και διαφωνίες για την εξιστόρηση μέσω της εικόνας.

Πρόσωπα /Ιδιότητες (Με σειρά εμφάνισης):

Τα πρόσωπα που εμφανίζονται και οι ιδιότητές τους:

Γιώργος Κόρδης, Ζωγράφος
Nikola Saric, Ζωγράφος
Κάτια Κιλεσοπούλου, Ιστορικός Τέχνης
Ιερομόναχος Αναστάσιος, Γέροντας Ι. Κουτλουμουσιανού Κελιού Τιμίου Προδρόμου – Διονυσίου εκ Φουρνά

Γιώργος Κόρδης

Ο Γιώργος Κόρδης γεννήθηκε στη Μακρυρράχη Φθιώτιδας το 1956. Σπούδασε θεολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1975-1979), ενώ παράλληλα έκανε ελεύθερες σπουδές ζωγραφικής και βυζαντινής εικονογραφίας. Μελέτησε συστηματικά την ιστορία και αισθητική της βυζαντινής ζωγραφικής και από το 2003 είναι λέκτορας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών (εικονογραφία: θεωρία και πράξη). Συνέχισε τις σπουδές του στις Καλές Τέχνες στη Βοστόνη των ΗΠΑ (School of the Museum of Fine Arts of Boston, 1987-1989). Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα, μαθήτευσε κοντά στο μεγάλο Έλληνα χαράκτη Φώτη Μαστιχιάδη, που τον μύησε στον κόσμο της χαρακτικής τέχνης και κυρίως της χαλκογραφίας. Από το 1993 ως το 1997 προσέγγισε εικονογραφικά τα λογοτεχνικά κείμενα του Αλ. Παπαδιαμάντη και άλλων Ελλήνων λογοτεχνών (Κόντογλου, Καρκαβίτσα, Μωραϊτίδη), καθώς και λαϊκά παραμύθια της Κύπρου. Παράλληλα ασχολήθηκε με την έκδοση συλλεκτικών βιβλίων. Από το 1990 ασχολείται συστηματικά με τη διδασκαλία της βυζαντινής ζωγραφικής οργανώνοντας σειρές μαθημάτων και καλοκαιρινά σεμινάρια. Θεωρείται ως ένας από τους διαπρεπείς σύγχρονους αγιογράφους και το ζωγραφικό του έργο συνδυάζει το ερευνητικό στοιχείο με την πρωτοτυπία.

Nikola Saric

Ο Nikola Sarić γεννήθηκε το 1985 στην πόλη Bajina Basta της Σερβίας. Το 2000, μετακόμισε στο Βελιγράδι για να συνεχίσει στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Βελιγραδίου. Το 2005, άρχισε τις σπουδές του στο Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου. Ένα χρόνο αργότερα, το 2006, μετακόμισε για σπουδές στην Ακαδημία της Σερβικής Ορθόδοξης Εκκλησίας για τις Τέχνες και τη Συντήρηση στον τομέα της εκκλησιαστικής τέχνης, από όπου αποφοίτησε το 2014. Από το 2011 ο Nikola Sarić ζει στο Αννόβερο της Γερμανίας. Γαλουχημένος στην πρακτική εκκλησιαστικής τέχνης, η καλλιτεχνική του έκφραση προέρχεται από την ιερή ελληνορωμαϊκή τέχνη και γενικά την τέχνη της κλασικής αρχαιότητας και της μεσαιωνικής περιόδου.

Κάτια Κιλεσοπούλου

Η Κάτια Κιλεσοπούλου είναι Δρ. Ιστορικός της Τέχνης και επιμελήτρια εκθέσεων. Έχει ασχοληθεί με την καταλογογράφηση, τη συγγραφή κειμένων για εκθέσεις και την επιμέλεια εκδόσεων εκθέσεων, καθώς και με την κριτική τέχνης. Είναι πρώην Έφορος της Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης, ενώ υπήρξε επί μακρό χρονικό διάστημα εικαστικός σύμβουλος της Μακεδονικής Καλλιτεχνικής Εταιρίας «ΤΕΧΝΗ» Κιλκίς. Είναι Πρόεδρος του Συλλόγου Αποφοίτων της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ., καθώς και του περιοδικού «Φιλόλογος» που εκδίδει ο Σύλλογος.

Ιερομόναχος Αναστάσιος

Ο ιερομόναχος Αναστάσιος κατάγεται από το Παντείχιον της Κωνσταντινούπολης. Εκάρη μοναχός στην Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου το 1977 και από το 1982 εγκαταβιώνει στο Ιερό Κελλί Τιμίου Προδρόμου “Διονυσίου εκ Φουρνά” στις Καρυές, κτήτωρ του οποίου είναι ο μέγας διδάσκαλος της αγιογραφικής τέχνης ιερομόναχος Διονύσιος ο εκ Φουρνά των Αγράφων (περ. 1670-1745). Διακονεί με καλλιτεχνικές δραστηριότητες, ζωγραφίζει, γράφει και καλλιεργεί τον κήπο του Κελλιού. Εκθέσεις του έχουν παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, τη Βέροια, τον Βόλο, την Αγιά Λάρισας, την Αθήνα καθώς και στην Κωνσταντινούπολη, τη Μόσχα, το Ελσίνκι και τη Γρανάδα. Έχει εκδώσει τα κάτωθι λευκώματα – πονήματα, ενώ το 2007 επανεξέδωσε το περισπούδαστο έργο «Ερμηνεία της ζωγραφικής τέχνης» (περ. 1728-1733) του ιερομονάχου Διονυσίου του εκ Φουρνά, το οποίο αποτελεί επί τρεις και πλέον αιώνες πολύτιμο εγχειρίδιο και μοναδικό έργο.